FCB har genom avtalet med Veg of Lund AB, öppnat upp ännu en kategori och breddar sitt erbjudande till dagligvaruhandeln. DUGs varumärke blir ett välkommet komplement till de egna varumärkena, Pro!Brands, HealthyCo, Aloes, Tweek, The Humble Co., Pändy, Green Star m.fl., där FCB och Humble Group fortsätter att växa sitt hållbara och hälsosamma sortiment i svenska dagligvaruhandeln. Avtalet med Veg of Lund AB är det första avtalet med ett externt bolag, gällande distribution- och försäljningsbearbetning för FCB, som tidigare enbart samarbetat med bolag inom Humble Groups snabbväxande koncern. Kategorin av växtbaserade och hållbara drycker, tillsammans med FCB´s växande säljkår skapar goda förutsättningar för ytterligare etablering av Humbles varumärken i butik.
”Vi ser fram emot att hjälpa DUG® att etablera fler produkter i den svenska dagligvaruhandeln, genom att nyttja Humble Groups och FCBs ekosystem av högkvalitativa FMCG-tjänster (Fast Moving Consumer Goods). Det är tydligt att vi har ett attraktivt erbjudande i Humble för snabbväxande och innovativa bolag. Genom samarbetet med det första externa varumärket i FCBs portföl, samt DUGs spännande position inom foodtech-vertikalen, tycker vi att det är en effektivt sätt att öppna upp för fler konsumenter att tillgodogöra sig livsmedel som är bättre för människan och planeten. Vi har idag inget liknande varumärke i portföljen och det är därmed naturligt att etablera ett nära samarbete med Veg of Lund och accelerera deras tillväxt, samtidigt som det gynnar vår kaptensposition i butik som aktör för framtidens FMCG.”, kommenterar Martin Trnovsky, VD för First Class Brands of Sweden.
”Avtalet med FCB och Humble Group säkerställer att vi kommer att etablera en avsevärt starkare närvaro och distribution av DUG® i hela Sverige jämfört med vad vi har idag. Genom avtalet får vi nu ett nära samarbete med Sveriges främsta säljkårer som har långtgående erfarenhet av att etablera nya varumärken i dagligvaruhandeln inom kategorier som fokuserar på hälsa och hållbarhet. Vi ser därmed goda möjligheter att etablera DUGs position som ett välkänt varumärke och är genom samarbetet ett steg närmare vår vision att bli ledande inom kategorin växtbaserade, hälsosamma och hållbara drycker”, säger Emma Källqvist, tf VD och CFO för Veg of Lund.
Bolagen kommer att inleda samarbetet per idag och försäljning i butiker bedöms ske med start i början av det tredje kvartalet 2022.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Simon Petrén, VD, Humble Group AB
Telefon: +46 70 999 94 55
E-mail: simon.petren@humblegroup.com
Informationen i detta pressmeddelande har publicerats genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid den tidpunkt som anges av Humble´s nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.
OM HUMBLE
Humble Group är en svensk foodtech- och FMCG-koncern som levererar nästa generation av konsumentprodukter som är bra för människor och planeten. Humble inriktar sig på segmenten foodtech, eco, hållbarhet och vegan. Bolagen växer genom organisk tillväxt, förvärv och utnyttjande av synergier i de olika verksamhetsenheterna: varumärken, distribution, tillverkning och ingredienser. Humble´s tekniska lösningar, förfinade genom vetenskaplig forskning och omfattande marknadserfarenhet, underlättar nya formuleringar och recept som förbättrar smaken och konsistensen för nästa generation av sockerreducerade, hållbara och veganska produkter. För mer information, besök www.humblegroup.com.
Humble är noterat på Nasdaq Stockholm, First North Growth Market, under tickern HUMBLE. FNCA Sweden AB är Humbles certified adviser. Tel: 08-528 00 399, e-mail: info@fnca.se.