”Vi känner att vi är på rätt väg med våra produkter och satsningar med kontinuerlig utveckling av nya smaker och bredare distribution av Green Star. Den plantbaserade trenden är här för att stanna vilket är avgörande för vårt vegansortiment. Vi ser även att allt fler konsumenter väljer att minska eller helt utesluta laktos i sin kost, men där de fortsatt vill ha möjligheten att äta god choklad. Där finns Green Star:s laktosfria choklad idag som det ledande alternativet på marknaden. Med Bayns lösningar har vi flera sätt att utveckla sortimentet ytterligare med mindre socker och berikning av olika slag. Målsättningen är att bibehålla en ledande position genom ett starkt och brett sortiment av ”fritt-från” produkter, där året har börjat starkt och vi växer tvåsiffrigt inom flera produktområden. Vi nöjer oss dock inte med detta. Vi är mycket passionerade av att erbjuda välsmakande alternativ för de som väljer bort delar i sin kost men som fortsatt vill äta gott godis, likt resan som vår Magnus Hallin gjorde tidigare med Karamellkungen. Nästa steg för GSD är en bredare exportsatsning och med Humble som nytt familjebolag så har vi goda förutsättningar att lyckas, tillsammans med alla erfarna kollegor i koncernen. Vi har verkligen fått en bra start som en del av Bayn Group där vi redan integrerat ett kombinerat team med medarbetare från GSD, Pändy och Tweek i nya Bayn Retail. I den nya konstellationen kompletterar vi varandra väl med erfarenheter och uppbyggda system och relationer inom export, distribution, online B2B och försäljning mot dagligvaruhandeln.” – Krister Green, VD Green Sales Distributions AB

GSD har idag ett 90-tal produkter listade inom svensk dagligvaruhandel. Man finns representerad på ICA, Coop, Axfood och Bergendahls med bred distribution av produkter. Utöver det finns man på flertalet kedjor utanför DVH. Till exempel på Dollarstore, Ö&B och Rusta. Varumärket Green Star har sedan starten 2013 nått en marknadsledande position inom såväl vegankonfektyr som laktosfri choklad. Exportmarknader för, GSD med varumärket Green Star, är idag Norge, Danmark samt Finland. På dessa marknader går man via lokala samarbetspartners mot de stora kedjorna. Bolaget är ett handelshus med passion för god smak. Sedan starten 2003 har fokus legat på att alla ska ha möjlighet att äta gott godis oavsett val av livsstil eller kosthållning. Det ska vara gott att välja bort.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Simon Petrén, VD Bayn Group AB (publ)
Tel: +46709999455
Email:
simon.petren@bayngroup.com

Informationen i detta pressmeddelande har publicerats, genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid den tidpunkt som anges av Bayn Groups nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.

Om Bayn
Bayn Group is a Swedish foodtech group, supplying cutting edge and healthy sugar reduction solutions for the food and beverage industry. Bayn’s ingredient solutions, refined through scientific research and extensive market experience, facilitate new formulations and recipes that improve the taste and texture of the next generation of sugar- and calorie reduced products. For more information www.bayngroup.com

Bayn is listed on Nasdaq Stockholm, First North Growth Market, under the ticker BAYN
FNCA Sweden AB is Bayn’s certified adviser.
Tel: 08-528 00 399 E-mail: info@fnca.se

Viktig information
Denna kommunikation kan innehålla vissa framåtriktade uttalanden. Sådana uttalanden är alla uttalanden som inte avser historiska fakta och de innehåller uttryck som ”anser”, ”uppskattar”, ”förväntar”, ”väntar”, ”antar”, ”förutser”, ”avser”, ”kan”, ”fortsätter”, ”bör” eller liknande. De framåtriktade uttalandena i detta meddelande är baserade på olika uppskattningar och antaganden, vilka i flera fall baseras på ytterligare antaganden. Även om Bayn anser att dessa antaganden var rimliga när de gjordes, är sådana framåtriktade uttalanden föremål för kända och okända risker, osäkerheter och andra väsentliga faktorer som är svåra eller omöjliga att förutsäga och som ligger utanför Bayns kontroll. Sådana risker, osäkerheter och väsentliga faktorer kan medföra att de faktiska resultaten kan komma att avvika väsentligt från de resultat som uttryckligen eller underförstått anges i denna kommunikation genom de framåtriktade uttalandena. Informationen, uppfattningarna och de framåtriktade uttalandena i detta meddelande gäller enbart per dagen för detta meddelande och kan förändras utan att det meddelas.