Efter en tids utveckling har Bayn Europe AB nu fått en order på sockerersättningslösning för dentalprodukter. Inte bara mat och dryck sötas idag, även inom munhälsa sötas produkter, och Bayn har i detta fall tagit fram lösningar för dentalprodukter som t ex tandkräm. Munhälsan är generellt dålig i Turkiet där nära hälften av 35-44-åringar har tandlossning*. Att tandkräm både smakar och gör gott är en del av resan mot god munhälsa.
“Det här är ett helt nytt affärsområde för oss”, säger Mats Källqvist, Marknadschef på Bayn. “Vi är mycket glada att vi har kunnat utveckla en produkt som lämpar sig inom detta område. Även om den aktuella ordern endast är på 100 TSEK är det en inbrytning i den turkiska dentalmarknaden som är värd ca 550 MSEK** och därmed har en stor potential för sockerersättningslösningar.”
Ordern är inkommen och fakturering sker i Q1 2019.
_____________________________
* Percentage and severity of periodontal diseases in Turkish adults aged 35+ years, publicerad 2017: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/jphd.12211
** Turkish Statistical Institute, Cosmetics Demand in Turkey 2015: https://www.cosmeticaitalia.it/documenti/a_internazionale/TURCHIA-2016.pdf